Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výstup na Umwurf

Přemýšlím nad vznikem názvu Umwurf, což jsem konzultoval s jedinou polyglotkou, kterou znám, paní Netzer z diskuzí na Neviditelném psu. Zdá se, že bude mít nějaký keltský původ.

 

Wangenbourg, Place Foret Domaniale de la Mossig, autobus se zastavil na konečné uprostřed lesů, háži krosnu na záda a vyrážím směrem k hoře. Čeká mne asi dvouhodinový, či mnohahodinový výstup na vrchol, což vlastně záleží na tom, jestli najdu správnou cestu a neodbočím někam jinam. Zapomněl jsem totiž doma mapu, no to je dobré, toto. Tentokrát pošlapu veden instinktem. Na vrchol Umwurf nevede žádná cesta, jedna značkovaná turistická ho o několik stovek metrů níže obchází. Lesy jsou také protkány nejrůznějšími neoznačkovanými cestami a pěšinami pro lesníky a dřevorubce, které vytvářejí labyrint, v němž se dá lehce zabloudit.

 

Posledně jsem se vydal mimo stezky přímo rovně do kopce napříč lesem, kamením, na zemi válejícími se stromy a lány kapradin, které jsem raději obcházel. Zvolil jsem naštěstí dobrý směr a nakonec jsem se v dešti dodrápal divokou zemí klíšťat zdárně k cíli, ale klíšťatům, těm krvelačným zmetkům, jsem tedy rozhodně neunikl. Cestou zpět jsem našel jakýsi vysekaný pás lesa široký asi dva metry a prudce sestupující dolů, riskl jsem to a jednalo se o správnou volbu. No a právě tento pás znovu hledám, ale s úspěchem nenalézám, přišel jsem však k jakési lesní stezce, která stoupá správným směrem a po chvíli přemýšlení to zkouším. V lese je plno hub, našel jsem dva krásné kozáky, zítra ráno se pro ně vrátím.

 

Jsem kompaktní celek, něco jako standardní Houba Bob, šlapu, stoupám, supím a funím, potím se, ale plná polní na zádech i se zimním batohem Husky extrem se pomalu posunuje k cíli, zkrátka pásový Caterpilar. Narazil jsem na dvě rozcestí a dvakrát jsem se instinktivně nějak rozhodl. Abych se přiznal, vůbec jsem netušil, kde jsem, možná jsem již odbočil někde úplně jinam, neboť v lese žádné orientační body, podle kterých bych se mohl orientovat, prostě nejsou. Vynořil jsem se ze zatáčky a kupodivu přišel na známé místo, super, ocitl jsem se pod vrcholem. No a vzhledem k tomu, že k němu již žádná stezka nevede, musím poslední fázi výstupu vyšplhat skrze na zemi ležící schnoucí bouří povalené kmeny a mladé smrčky, které rostou na jejich místech. Z mechu na mne mrkly i létavé houbičky umwurfní, tak jsem si je na památku vyfotil a drápal se výše.

Umwurf

Umwurf, konečně na vrcholu. Sundávám baťoh ze zpocených zad a kochám se sluncem zalitou krajinou, dole v údolí je mha, pod kterou je jako pod nadýchaným oblakem schované celé Alsasko i s Bádenskem, na horizontu vidím jen obrys německého pohoří Schwarzwald, jež stoupá z opačného konce kotliny. Je čas na to, abych si konečně uvařil pořádný čaj a něco pojedl. No a pak postavil stan, nasekal dříví na oheň a tak podobně, prostě klasika.

Večer se dost ochladilo, sedím u ohně a pozoruji plameny, což je zábava, která mne dodnes neomrzela. Objevují se první hvězdy a lidská obydlí dole v údolí se rozzářila nočním osvětlením. Přemýšlím nad vznikem názvu Umwurf, což jsem konzultoval s jedinou polyglotkou, kterou znám, paní Netzer z diskuzí na Neviditelném psu. Zdá se, že bude mít nějaký keltský původ, který pak Alamani a později Alsasané nějakým způsobem zkomolili, ale kdo ví... Původ přístřešku je také neznámý, stejně jako tajemné části zdí, které lemují mnoho vrcholů zdejších hor a které se nazývají pohanské zdi, i ty údajně postavili Keltové. Oheň dohořívá no a tak si jdu pomalu lehnout.

 

Ty vole, najednou slyším palbu, zraněný divočák řičí, kolem stanu běží štěkající Baryk a za ním v poklusu myslivec na lovu. Sedám si překvapeně ve stanu a pak se dívám na mobil. Čtyři ráno. Zase uklidněn lehám a usínám. Byl to asi jen sen, který ožralý myslivec by se v takové kose ve čtyři ráno škrábal kdesi na vrcholek Umwurfu, nebo co, to dá přece rozum. Brzy ráno vstávám a během balení jsem se dočkal i východu slunce nad údolím. Sestupuji z hory, dole jsou dva posedy a tak si dávám bacha. Je sezóna a tihle týpci jsou nad ránem po probdělé noci schopní všeho, však to znáte. Posedy jsou prázdné, cesta do údolí je volná.

 

Cestou lesem jsem dokonce nasbíral pár praváků, no a vrátil jsem se i pro ty dva kozáky. Opět jsem narazil na jakési známé místo a našel jsem onen průlom lesem, tedy přímou čarou dolů. Byl jen o pár desítek metrů dál než lesní cesta, kterou jsem se včera vydal na vrchol.

 

Výstup na Umwurf

 

Autor: Martin Mařák | úterý 1.11.2016 14:30 | karma článku: 13,05 | přečteno: 437x
  • Další články autora

Martin Mařák

Umělec a úřednice

Takřka neuvěřitelné setkání sochaře Davida Černého s pražskou úřednicí, kurátorkou umění ve veřejném prostoru paní Marií Foltýnovou.

21.4.2024 v 14:45 | Karma: 10,41 | Přečteno: 526x | Diskuse| Kultura

Martin Mařák

Premiér Fiala a americká pomoc Ukrajině

Viděno prizmatem současného dění je možné bez uzardění podotknout, že politické vize našeho premiéra se odehrávají v jiné lize než činy a myšlenky kolaborantů s ruským diktátorem.

21.4.2024 v 12:04 | Karma: 15,48 | Přečteno: 630x | Diskuse| Politika

Martin Mařák

Slovensko, od Hitlera k Putinovi

Příklon k autokratickým typům vlády zůstal, pevná ruka silného vůdce občany těchto území dodnes fascinuje.

7.4.2024 v 11:59 | Karma: 27,31 | Přečteno: 698x | Diskuse| Politika

Martin Mařák

Zbytečný nadstandard se Slovenskem

Opozice a neparlamentní strany a hnutí jsou z toho diplomaticky řečeno velmi nešťastné. Podobné postoje zaujali politici na Slovensku a podle slovenského premiéra česká strana ohrožuje vztahy se Slovenskem.

31.3.2024 v 12:33 | Karma: 23,74 | Přečteno: 620x | Diskuse| Politika

Martin Mařák

PRO na Malém rynku

Co dál? Těžko říct, z plánovaného meetingu na Letné vzhledem k sobotnímu fiasku patrně sejde, no a příští sraz bude asi lepší uspořádat kousek od Václaváku na Malém rynku.

24.3.2024 v 8:55 | Karma: 38,34 | Přečteno: 4231x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

  • Počet článků 143
  • Celková karma 24,92
  • Průměrná čtenost 1422x
Mám rád knihy, kytary, hudbu, vikigskou, keltskou a slovanskou mytologii, stromy, byliny a hory. Ve volném čase se hudbě i věnuji coby Umwurf.

Můj oficiální YouTube kanál:

https://www.youtube.com/@umwurf

Seznam rubrik