Rusům se nelíbí, že hranice odchodu do důchodu se posune na šedesát pět let. Nejedná se podle mne jen o problém Ruska, ale o problém celoevropský, o kompletní systémovou vadu, tedy o ztrátu tzv. autoreprodukce. Stát přestal maximálním způsobem podporovat rodiny s dětmi a dlouhodobý trend v Evropě není postaven na rodině a dětech, ale spíše na tom, aby byli muž se ženou rovnoprávně soběstační a maximálně si užili svých možností jakékoliv možné individuální spokojenosti. Jako pravicový individualista tento dlouhodobý vývoj sleduji s potěšením, ale na druhé straně z něj mám přece jen poněkud obavy. Kdo mně při tom všem zaplatí můj blížící se důchod, bude-li ještě něco takového vůbec existovat?
Současní důchodci v EU i u nás se obrazně mají jako prasata v žitě, ale může to trvat věčně? V Rusku tomu tak možná není, těžko říct, dlouho jsem tam nebyl, Rusko, Afrika a podobně jsou přece jen jiné světy a úplně jiné civilizace. Naše země patří k těm, které mají v EU nejmenší natalitu, skutečně nevím, jak dlouho bude možné onu takřka geometrickou řadou zvyšující se masu důchodců uživit a zároveň jim zachovat současný blahobyt. Samozřejmě, že nejsem ani příznivcem nějakého radikálního řešení, rozhodně si nepřeji, aby se naši staří občané shazovali ze skály a podobně.
Sám jsem se smířil s tím, že budu pracovat minimálně do šedesáti pěti let a možná ještě déle, no a zároveň se připravuji na krizovou variantu, tedy na možnost, že důchod najednou nebude, přesto, že si kvůli tomu celou svou profesionální kariéru vydělávám méně a stát i korporace mně na můj příští důchod každý měsíc cosi společně strhávají ze mzdy. Jako bytostný optimista věřím, že to tak brutálně nedopadne, ale člověk nikdy neví.
Co s tím a co s tou vymírající Evropou, postupně zmenšující se množinou aktivně pracujících a zvětšující se množinou občanů v důchodovém věku, existuje vůbec nějaké realistické řešení kromě toho, aby Evropa otevřela hranice migrantům z Asie a Afriky? Co si o tom myslíte? Možná je jím překotný vývoj vědy v oblasti umělé inteligence, ale ani tato cesta možná není bez jistého nebezpečí pro svobodu a existenci lidské civilizace.